FOLIERING: SLIK SKIFTER DU FARGE – OG BESKYTTER LAKKEN

Les mer på tv2.no

 

Flere og flere velger å foliere bilen sin.

Det er dyrt å omlakkere bilen. Særlig hvis du har lyst til å skifte farge på hele. Men det finnes alternativer metoder – som faktisk både er billigere og som hjelper til med å bevare bilen bedre.

Foliering har virkelig fått fotfeste – og stadig flere bruker denne metoden for å gi bilen et nytt utseende og bevare originallakken bedre.

 

STARTET MED SUPERBILER

Trenden startet med at det dukket opp nye superbiler fra Lamborghini, Porsche og Ferrari i fargen matt svart for noen år siden.

Flesteparten hadde en annen lakkfarge originalt, men eierne helfolierte bilene for å få et annet utseende og bevare lakken.

Nå følger mange etter. Familiebiler, småbiler, gamle og nye, pakkes inn i folie med alle regnbuens farger. Det er faktisk flere hundre å velge mellom – fra rosa, matt sølv og hvit til blå krom(!).

Du kan sågar gjøre det selv, men det krever teknikk, kunnskap og riktig utstyr for at det skal bli pent. De fleste velger å bruke en profesjonell aktør.

Presse bilde (utført av Scandinano Norge)

KROMBLÅ BMW

Vanlig krom, altså helt blank, er ikke lovlig, fordi det gir så voldsom refleks at det er trafikkfarlig. Men farget krom er lov – for eksempel blå og rød.

Scandinano AS i Drammen har fått mye oppmerksomhet, og kunder, for sin kromblå BMW 5-serie og kromrøde Audi R8. Disse to, sammen med en kromgrønn Ford Focus, var det mange som kikket lenge på da de i høst var utstilt på Oslo Motorshow.

Audien skal forresten ha en rolle i den kommende norske, storfilmen Børning, som naturligvis handler om bilkjøring.

– MANGE VIL GI BILEN NY IDENTITET

Det er ikke bare gatebilgutta som vil synes godt på stripa som tar kontakt – men det er nok de som velger de mest spesielle foliene du legger merke til.

– Vi stilte ut krombilene mest for å vise hva som er mulig. Men de fleste velger jo heller mer vanlige farger. Noe av det mest populære akkurat nå er for eksempel vinylfolie. Altså en slags mellomting mellom matt svart og vanlig svart.

– Vi merker at mange har lyst å gi bilen sin en ny identitet. Nytt liv. En del synes gjerne at hellakkering blir for dyrt, og ønsker derfor folie i stedet, forteller eier av Scandinano, Mihail Zadorozhnen.

Han startet firmaet sitt i 2010 – og merker stor økning i pågangen, både på foliering og mørk film på rutene.

Presse bilde (utført av Scandinano Norge)

20.000 KRONER

Folie kan legges på både ny og gammel bil – men har du rust bør dette fjernes før du legger på folien.

– Hvis ikke kan problemet lett bli større, sier Mihail.

Prisen på å endre fargen på en hel bil varierer. Det er hvor mye som må demonteres som har mest å si for hva det vil koste.

– Men i utgangspunktet kan en regne rundt 20.000 kroner for en slik jobb. Det er billigere enn hellakkering og hvis du ombestemmer deg, er det jo bare å fjerne folien, sier Georgiy Muntyann, som også jobber hos Scandinano.

MÅ VÆRE NØYAKTIG

Men fullt så bra som lakkering er det ikke. Foliering krever nøysom innsats om det skal bli perfekt. Det holder heller ikke like lenge som lakkering.

– Vi gir garanti på to år på jobben og bruker heller litt ekstra tid for å være sikker på at det blir bra. Tre-fire dager er vanlig på en hel bil.

– På selve folien er det ulike garantier. Avhengig av produsenten er dette fra fem til syv år, forteller Mihail.

Presse bilde (utført av Scandinano Norge)

DJ BROILER-BMW

En av dem som har fått endret farge på bilen sin er Mikkel Christiansen, den ene halvdelen av DJ Broiler.

Han har endret sin hvite BMW 6-serie til å bli matt gullfarget.

– Jeg er veldig fornøyd med hvordan bilen ble seende ut. Når en kjøper en slik bil, er jo litt av poenget at den skal bli akkurat slik jeg vil ha den, sier Christiansen.